Sunday 29 June 2008

Ballack Kempunan Lagi

Euro 2008 telah melabuhkan tirainya awal pagi tadi. Seperti sudah dijangka, Sepanyol muncul juara setelah 44 tahun tidak memenanginya. Kegembiraan jelas terpancar di wajah pemain & penyokong pasukan Sepanyol dengan kejayaan itu. Jaringan tunggal perlawanan oleh Fernando Torres pada minit ke-33 memusnahkan impian Jerman untuk menjadi pasukan terbaik Eropah. Namun ada sesuatu yang menarik untuk kita kongsikan bersama.

Tanpa kita sedari sebenarnya Micheal Ballack, kapten pasukan Jerman merupakan antara watak penting dalam percaturan bola sepak Eropah ketika ini. Beraksi di final Euro 2008 bersama Jerman & final Eufa mewakili Chealsea, Ballack berada dalam kelas yang tersendiri. Maka tidak hairanlah jurulatih Low menurunkannya dalam kesebelasan utama walaupun tidak menghadiri latihan selama dua hari. Sentuhan & pengalaman beraksi di kejohanan besar ditagih rakan sepasukan. Cuma nasib tidak menyebelahinya. Kedua-dua pasukan yang diwakilinya gagal merangkul sebarang trofi berprestij di peringkat Eropah. Itulah serba sedikit mengenai Micheal Ballack.

` Bagaimana pula dengan kita ?. Saban hari kita mendengar kisah kejayaan orang-orang di sekeliling kita. Ada yang asalnya papa kedana berubah menjadi seorang yang kaya raya. Suatu masa dahulu seorang budak yang menjadi teman sepermainan kita, hari ini telah menjadi seorang menteri. Di satu tempat yang terasing daripada arus kemodenan, seorang pelajar telah mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan peringkat nasional. Semua ini berlaku di depan mata kita. Tetapi adakah cukup kisah-kisah di atas sekadar menjadi halwa telinga tanpa kita berusaha mencontohi & melakar kejayaan sendiri. Sampai bila kita nak cerita tentang kejayaan orang lain ?!!. Mulakan langkah pertama anda menuju kejayaan. Biarlah suatu hari nanti orang lain pula akan bercerita mengenai kejayaan kita….

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dialu-alukan.