Sunday 27 July 2008

Lambat


Sudah menjadi tabiat Melayu lewat dalam apa jua janji mereka. Kalau berjanji pukul 9.30, tibanya dalam 9.35 @ pon 9.40. Dah la tiba lambat, beralasan pulak. “ Tak leh wat pa la. Sakit perut tadi. ” Entah betul entah tidak. Kita pon ragu-ragu sebab setiap kali lambat alasan tue jugak yang diberi. Mungkin orang kita sudah biasa camtu. Bila dah terbiasa, akan jadi tabiat. Kalau dah jadi tabiat, maka akan berakar umbi dalam diri. Sekali dah berakar umbi, susah dah nak ubah. Akan jadi budaya yang diwarisi turun-temurun.

Bertambah-tambah sedih bila yang lambat nie orang yang berusaha memahami Islam. Semestinya sudah dibaca surah Al-‘Asr berulang-ulang kali di akhir majlis mereka. Tapi lambat jugak. Kita boleh terima kalau kelewatan itu munasabah. Sekali mak mertua datang pulak malam tue. Memang tak leh elak la kan. Tapi kalau selalu lewat, kita pon bengang jugak.

Kira memang patut la Allah bersumpah dengan masa dalam surah Al-‘Asr tue. Manusia memang akan rugi. Engineer, accountant, al-hafiz, ustaz & siapa saja kalau dia selalu lambat. Jadi tolong lah ubah tabiat tue agar tak jadik budaya dalam diri kita.

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dialu-alukan.