Thursday 30 July 2009

Mereka Yang Kahwin Dulu..


Satu sms masuk ke dalam hp aku yg mencecah 2 tahun usianya, “ Anta bila lagi ?. ” “ Bila apa ?.” “ Esok Fikri dah nak akad, anak buah dulu pada naqib nampak gaya. ” Aku hanya tertawa dalam hati. Tapi awas!. Kalau silap bertanya soalan cepu emas seperti itu pada orang yg salah, mungkin kena tembak. Seingat aku, Fikri bukan orang yg pertama nikah mendahului aku. Masih ada 2 insan sebelum dia yg tidak kamu ketahui. Siapakah mereka ?. Haa, itu yg kita kena cari.

Sabda nabi “ Berkahwin itu menyempurnakan separuh agamamu. Maka bertaqwalah kepada Allah pada separuh yg lain. ” Sungguh, berkahwin itu merupakan antara ni’mat dunia yg terindah. Sang teruna belajar menyantuni si dara. Manakala si dara pula cuba berbasa-basi pada tempoh awal perkahwinan. Haha, semua itu lakonan belaka. Akan terdedah nanti sikap sebenar mereka bila tiba masanya.

Maka dgn itu wajarlah kita mempersiapkan diri agar bisa menempuh hari-hari bersama. Kita kadang-kadang meletakkan expectation yg terlalu tinggi kepada bakal pasangan. Tambahan pula bagi mereka yg menemui pasangan pada jalan dakwah. Si dia digambarkan sebagai manusia yg perfect. Hari-harinya dihiasi dgn kerja dakwah yg banyak, ke hulu & ke hilir bagai hulubalang mengawal pelabuhan Melaka. Sungguh mengasyikkan bila mahligai yg dibina dihiasi dgn kuntuman cinta. Namun hari tak selalunya cerah. “ Macam nie ke dia yg sebenarnya. ” Nyatalah kekecewaan tatkala dialog sebegitu didendangkan dalam hati.

Haha, melalut pulak kita. Tapi gitulah kan. Perkahwinan, cinta & rumah tangga disulami dgn tanggungjawab yg harus dilaksanakan. Moga Allah memberi kekuatan kepada mereka yg mendahului saya untuk melaksanakannya. Kalau dulu saya menunjukkan jalan dakwah pada mereka, sudah tiba masanya saya pula berguru dgn mereka dalam soal sebegini. Menariknya mereka merupakan pelajar perubatan & berkahwin pula dgn pelajar perubatan juga !.


Fikri & Izaidah

Tahniah kepada Fikri & Izaidah yg selamat diijabkabulkan pada 18 Julai lalu dgn sekali lafaz. Dah banyak kali praktis kot ?. Tahniah juga kepada Aiman & Asma’ atas kelahiran cahayamata puteri sulong mereka, Asiah Awatiff. Semoga kuntuman cinta antum akan terus mekar menghiasi jalan yg penuh onak & duri.

3 comments:

  1. Cakap mcm dh kawen nampak.. Gaya ade, tapi zaujah takde lagi..

    ReplyDelete
  2. Zaujah dalam hati. Singkatan zaujati....

    ReplyDelete
  3. cmtu pula..

    no comment..

    ReplyDelete

Komen anda amat dialu-alukan.