Monday 8 February 2010

Perubahan Fasa

Perubahan fasa dalam kehidupan seseorang merupakan satu tempoh yang penuh dengan cabaran yang tidak terduga. Tahun ini merupakan tahun permulaan dalam bidang karierku, pasti berbeza dengan tempoh pembelajaran selama 7 tahun di ipt, pasti ku rindui suasana menimba ilmu itu. Perubahan fasa pembelajaran kepada fasa kerjaya perlu di teliti agar apa yang aspirasi dan agenda sebagai seorang pelajar tidak terkubur begitu sahaja. Sebagai seorang yg menerima scholarship drpd Sime Darby, aku terpaksa akur dengan kontrak yang telah kami persetujui, khidmat selama lima tahun atas balasan terhadap 5 semester penajaan. Namun, menanti panggilan untuk 'job placement' merupakan dugaan yang pertama.

"Penantian itu satu penyeksaan"

Tahun ni jugak akan memperlihatkan perubahan fasa daripada gelaran 'suami' kepada 'ayah', dengan izin Allah jua. Makin besar jua tanggungjawab yang harus dipikul. Menerima anugerah cahaya mata bererti menerima rezeki dan tanggungjawab. Gagal bersyukur atas rezeki yang dikurniakan dan gagal melaksanakan tanggungjawab bererti menempah malapetaka. Rezeki mendapat seorang isteri yang solehah pun belum tersyukuri lagi. Allah.... terasa berat utk aku menghadapi perubahan fasa ini.....

Itu belum cerita tentang mengidamkan keluarga "mawaddah wa rahmah" lagi....

Kini adikku pula memecahkan rekod dengan melangsungkan rumah tangga pada 15 feb ini. Dalam umur 23 tahun, fasa itu berlaku tatkala dia masih melanjutkan pelajaran di Mesir-medic. Mgkn gen-Y akan melalui fasa ini dengan begitu pantas. Namun Alhamdulillah semuanya mengikut kaedah Baitul Muslim yang betul.

Beberapa tips buat adikku:
  1. Komunikasi yg effektif- kerana kita bukanlah daripada golongan yang bercinta dan berkasih sayang sebelum bernikah (atau berkahwin sblm bernikah) maka masa inilah peluang untuk kita bermadu mesra, berkasih sayang dan meluahkan perasaan. Ketelusan itu penting dan berkomunikasi dengan baik dapat membina kefahaman yg baik antara pasangan. Jangan simpan apa yg terpendam di dalam hati atau persepsi dalam minda tetapi luahkan ia dengan cara yg baik, sopan dan berhikmah.
  2. Bertolak ansur- pasti setiap pasangan mempunyai kehendak dan minat masing2 sebelum berkahwin. kadang kala berlaku 'clash of interest' maka di sini lah kebijaksanaan dan komunikasi memainkan peranan supaya kita dapat bertolak ansur. Kadang kala kita terpaksa korbankan main bola di pagi ahad sebab nak teman isteri beli belah di pasar, kene tunggu isteri habis sembang dengan member2 dsb.
  3. Hubungan dengan Allah- kerana Allah yg memegang hati manusia dan Dia jua lah yg mempertemukan kita, maka sekiranya kita mahu hubungan ini kekal maka kita perlu menjaga hubungan kita dengan Allah. Syukurilah ni'mat mendapat isteri dengan dengan bermunajat kepada Allah dan tika menghadapi masalah maka adukanlah kepada Allah, insyaAllah segalanya menjadi muda....
Ucapan selamat maju jaya kepada pasangan muda yang berjaya menempuh fasa dengan keredhaan Allah...

sumber : bingkisanpemuda.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dialu-alukan.