Tuesday 12 July 2011

Wulidna

Suatu hari saya bertemu dengan seorang guru yang pernah mengajar saya tak lama dulu. Banyak perkara yang kami sembang bersama. Nostalgia pelajar & guru semestinya tak lepas dari menjadi bahan bualan kami. Sampai di satu sisi perbualan ustaz bertanya kepada saya, “ Untuk apa kita dilahirkan ? ” Lantas tanpa sebarang ragu-ragu saya menjawab, “ Sebagai khalifah di atas muka bumi. ” Sambil tersenyum guru itu menjawab, “ Betul, akan tetapi apa yang terkandung dalam istilah khalifah itu ?. ”

Tanpa menunggu jawapan saya guru meneruskan bicara, “ Wulidna lil mawaddah wa rahmah. Kita dilahirkan untuk kasih sayang & rahmah. Sesuai dgn firman Allah dalam surah Al-Ahzab rahmatan lil’alamin. Kita bukan sahaja membawa rahmat kepada diri & keluarga, bahkan kepada seluruh alam, kepada seluruh umat. ”

“ Dah macam kuliah maghrib ni, ” saya mencelah. Kami ketawa bersama-sama. “ Seterusnya wulidna lil ‘izzah wal kiramah. Bangga dilahirkan sebagai muslim. Kerana itu kita mesti mengangkat kembali martabat agama, bangsa & negara. ”

“ Akhir sekali wulidna lilmas’uliyat. Ada tanggungjawab yang mengiringi setiap kelahiran anak Adam. Tugas sebagai khalifah bukan mudah. Kepada diri, keluarga, masyarakat & negara. Panjang kalau kita nak bincang, ” kata guru menghabiskan huraiannya.

Saya yang dari tadi mendengar setiap bait yang dituturkan cuba mengingat kembali apa yang disebutkan. “ Wulidna lil mawaddah wa rahmah, wulidna lil izzah wal kiramah, wulidna.... ” Sambung guru saya, “ lilmas’uliyat. ” .........wulidna lilmas’uliyat.

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dialu-alukan.