Thursday 15 May 2008

FIQH AULAWIYAH DALAM GERAKAN DAKWAH

PENGENALAN

Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi seorang tokoh ilmuan dan da’i ternama pada abad ini telah mengemukakan pandangan secara terbuka bahawa Gerakan Dakwah Islam pada masa ini & masa akan datang hendaklah memahami serta melakukan implikasi "Fiqh Al-Aulawiyat" dalam gerakan dakwah. Menurut beliau hilangnya dimensi Fiqh Aulawiyat di kalangan para da’i telah mengakibatkan pelbagai kesilapan dan kekeliruan berlaku. Justeru itu, beliau telah mengetengahkan orientasi dalam fiqh semasa melalui dua buah buku beliau yang terpenting dalam menganalisa konsep tersebut iaitu Al-Aulawiyat Al-Harakat Al-Islamiyah Fi Al-Marhalati Al-Qadimah ( Keutamaan dalam Gerakan Islam Pada Tahun Mendatang ) dan Fiqh Al-Aulawiyat Dirasatun Fi Dhaui Al-Quran Wa Assunnah An Nabawiyyah ( Fiqh Al-Aulawiyat - Satu Kajian Dari Perspektif Islam Quran & Sunnah ).

RASIONAL FIQH YANG BARU

Beberapa tokoh ilmuan ternama seperti Syeikh Mohd. Al-Ghazali, Syeikh Yusuf Al- Qardhawi, Dr. Taha Jabir Al-Auni, Dr. Hasan Al-Turabi, Syeikh Rashid Al-Ghanusi dan yang lain perihatin terhadap keperluan masyarakat Islam mempunyai perspektif yang baru dalam memahami fiqh. Ia tidak seharusnya terikut dengan takrif yang tradisional semata-mata. Konsep fiqh wajar diperluaskan dengan lebih komprehensif dalam gerakan dakwah semasa. Terdapat beberapa permasalahan pokok yang telah mengakibatkan beberapa "sit back". Di antara permasalahan tersebut ialah kewujudan kelompok "mutatarrif" dalam kefahaman keagamaan dan juga golongan yang "jumud" dari segi pemikiran. Karya Dr. Yusuf Al-Qardhawi yang berjudul "Assohwat Al Islamiyat Baina Al Juhud Wat-Tatarruf" ( Kebangkitan Islam Di Tengah-Tengah Golongan Yang Menentang & Ekstrim ) jelas membuktikan hakikat tersebut.


TA'RIF FIQH AULAWIYAT


Menurut Syeikh Yusuf Al-Qardhawi Fiqh Al-Aulawiyat itu bererti meletakkan suatu dengan adil @ pada tempatnya. Segala jenis hokum-hakam, amal dan nilai-nilai dalam Islam terikat dengan Fiqh Al-Aulawiyat. Ia harus didasarkan kepada prinsip mengutamakan suatu perkara ke atas suatu perkara yang lain. Justeru, suatu yang kurang penting tidak wajib dipentingkan. Apa yang wajar didahulukan hendaklah diketengahkan. Suatu yang wajar dikemudiankan hendaklah dikemudiankan. Perkara yang kecil tidak wajar dibesar-besarkan sementara perkara yang penting tidak wajar dipermudah-mudahkan. Dengan kata lain setiap sesuatu hendaklah diletakkan pada tempatnya secara seimbang. Allah S.W.T berfirman : " Dan Allah telah meninggikan langit dan meletakkan neraca keadilan. Supaya kamu jangan melampaui batas tentang neraca itu. Dan tegakkanlah timbangan itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi neraca itu. (Surah Ar Rahman, Ayat 7-9) :

Perkara asas dalam hal ini ialah semua aspek hukum, amal, nilai dan taklif tidak berada dalam suatu susunan yang sama. Justeru itu Al Quran mengemukakan hajat yang amat kuat seperti yang terdapat dalam surah At Taubah, Ayat 19 - 20 Allah S.W.T berfirman, maksudnya :

"Apakah orang-orang yang memberi minuman kepada orang-orang yang mengerjakan haji dan menguruskan Masjid Al-Haram, kamu samakan dengan orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kiamat serta berjihad di jalan Allah. Mereka tidak sama di sisi Allah dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim. Orang-orang yang beriman dan berhijrah di jalan Allah dengan harta benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah, dan itulah orang-orangnya yang mendapat kemenangan".

Sementara hadis Rasulullah S.A.W maksudnya :
"Iman itu mempunyai 70 cabang yang tertinggi ialah kalimah La Ilaha Illallah dan yang paling rendah ialah mencabut duri di atas jalan"
Para sahabat telah mengemukakan soalan kepada Rasulullah S.A.W tentang jenis amal yang terafdhal. Lalu baginda menjawab dengan
kata-kata seperti :
" Sebaik-baik amalan adalah itu & itu "




KEHILANGAN DIMENSI AL-AULAWIYAT DALAM KEHIDUPAN UMAT


Salah astu faktor yang mengakibatkan kedaifan umat Islam pada masa kini ialah kehilangan pertimbangan golongan yang berpendidikan dan golongan awam terhadap Fiqh Al-Aulawiyat. Di kalangan masyarakat belia penekanan atas sukan menjadi lebih penting dari perkembangan intelek. Bintang masyarakat pada masa ini bukan ilmuan atau penulis, akan tetapi mereka menjadikan artis-artis sebagai idola. Apabila seorang ilmuan meninggal dunia, media tidak memberikan apa-apa liputan penting. Fenomena tersebut jelas membuktikan tidak ada prioriti dalam masyarakat. Mana yang dikatakan prinsip dan tidak berprinsip atau yang lebih penting dari yang kurang penting.

Kehilangan dimensi turut berlaku dengan serius orang yang iltizam denga agama. Adalah jelas mereka tidak memahami konsep fiqh serta tidak mempunyai ilmu yang mendalam. Syeikh Yusuf Al-Qardhawi memberi contoh beberapa sumbangan wang daripada para hartawan muslim untuk menyebarkan dakwah serta menentang kekufuran. Sementara yang lain lebih mementingkan sumbangan untuk membina masjid di tempat yang telah banyak terdapat masjid. Fahim Huwaidi, penulis yang berorientasi Islam memberi pandangan bahawa pada saat ini umat Islam sewajarnya mengutamakan usaha menyelamatkan tragedi Bosnia Herzegovina dari menunaikan haji. Syeikh Yusuf Al-Qardhawi menyetujui pandangan beliau.

Selanjutnya beliau memberi contoh tentang sekumpulan pemuda di dunia arab yang begitu ikhlas dengan agama. Mereka adalah para pelajar yang sedang mengikuti kursus-kursus profesional seperti perubatan, kejururawatan, arkitek, perakaunan, pertanian dan sebagainya. Akan tetapi mereka menumpukan segala tenaga dalam bidang dakwah & meninggalkan lapangan ilmu. Mereka sewajarnya kekal dengan profesion tersebut kerana dari segi hukum syarak ilmu-ilmu tersebut adalah bersifat fardhu kifayah. Umat Islam yang mempunyai kelayakan profesional amat berkurangan jika dibandingkan dengan yang bukan beragama Islam.

Pada hakikatnya umat Islam pada hari ini telah mengabaikan kewajipan khilafiah seperti penguasaan segala jenis ilmu pengetahuan sains dan teknologi. Umat juga tidak dapat menyaksikan dinamik ijtihad dalam fiqh dan
istinbat hukum, penyebaran Islam secara besar-besaran. Perlaksanaan syura Umat Islam juga tidak menempatkan apa yang disebut "faraidh aini" seperti kewajipan amar ma'ruf dan nahi munkar di mana Al Quran mendahulukannya dari solat dan zakat. Ini dibuktikan dalam surah At-Taubah : 17. Dalam masyarakat Islam semasa, ada golongan yang mementingkan suatu rukun ke atas rukun yang lain. Mereka mengutamakan puasa dan zakat. Al-Quran menekankan kewajipan solat dan zakat sebanyak 27 kali. Terdapat juga sebahagian umat Islam yang menekankan perkara-perkara yang sunat ( nawafil ) seperti zikir, tasnih dan wirid dari perkara-perkara yang difardhukan selain dari rukun Islam yang lima itu. Mereka tidak melayani ibu dan bapa, mempertautkan silaturrahim, ihsan dengan tetangga, ramah dengan golongan yang lemah, memperihatinkan golongan fakir dan miskin, menentang kemungkaran dan kezaliman dalam institusi politik.

Masyarakat Islam juga lebih mementingkan ibadat fardhiyah dari ibadat ijtima'iyah. Prinsip jemaah, syura al-'adl, hak-hak kemanusiaan dan lain-lain masih terabai. Mereka juga lebih mementingkan al-furu' dari al-usul. Sebuah prinsip yang terpenting yang telah dirumuskan oleh orang-orang yang terdahulu ada menyebut : "Min Dhiai al-Usul Hurmul Usul". Umat Islam leka dengan kewajipan yang lebih utama iaitu membina asas akidah, iman dan tauhid serta ikhlas dengan agama Allah S.W.T. Kecenderungan sebahagian masyarakat menentang perkara-perkara yang nyata haramnya adalah jelas menunjukkan betapa ceteknya kefahaman mereka terhadap fiqh dan ilmu usul fiqh.


HUBUNGKAIT FIQH AL-AULAWIYAT DENGAN FIQH AL MUAZNAH (FM)


Fiqh Al-Aulawiyat begitu berkait dengan FM. Yang dimaksudkan FM ialah kepunyaan seorang individu yang berkelayakan untuk membuat pertimbangan memilih di antara masolih dan manafi' atau al-akhirah al-masru'ah. FM juga bermaksud untuk memilih mana yang dikatakan mafasid dengan mudhar. FM turut memberi ruang untuk membuat pertimbangan yang paling tepat dalam memilih di antara perkara yang masalih dan mafasid. Dalam kategori yang pertama - prinsip-prinsip dharurriyyat, hajiat dan tahsinat adalah penting dikaitkan dengan Fiqh Al-Aulawiyat. Bahkan dalam konteks dharuriyyat, agama ( al-Din ) dijadikan sebagai prinsip terpenting dari lain-lain prinsip an-nafs, an-nasl, al-akal dan al-amal, an-nasl, al-akal dan al-amal. Sementara al-maslahah mempunyai status yang amat anjal. Peristiwa "Sulh al-Hudaibiyyah" membuktikan sikap dan tindakan futuristik Rasulullah S.A.W. Begitulah juga kedudukan al-madhar dan al-mafasid. Kedua-duanya amat bergantung kepada kadar kemerbahayaan masing-masing. Fiqh Al-Aulawiyat mempunyai kaitan yang rapat dengan Fiqh Al-Maqasid.

Dalam gerakan dakwah masa kini, Dr. Yusuf Al-Qardhawi mengingatkan para da’i memahami dengan jelas dan tepat apa yang dikatakan Al-Aulawiyat fi majal al-Islah. Antara isu yang mesti dipertimbangkan denga adil dan cermat ialah keutamaan gerakan intelektualisme, keperluan ( kewajipan ) mewujudkan aliran al-wasitah, sama ada melaksanakan hudud atau mengaulawiatkan pendidikan penerangan tentang Islam.

Wallahu’alam..

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dialu-alukan.