Tuesday 2 June 2009

Pengalaman Sebagai Ketua Usher

Sebahagian daripada usher

Kehangatan KBAZ masih dirasai walaupun 3 minggu berlalu. Program pada skala seumpama ini sudah tentu menjadi kenangan bagi sesiapa yg menyertainya. Peserta datang dari seluruh negara, jauh & dekat sama ada dgn kenderaan sendiri @ bas membelah keheningan malam lalu tiba di Kuala Lumpur pada subuh Sabtu 9 Mei. Dalam kepenatan, jasad & minda perlu disediakan untuk komvensyen selama sehari pula !!. Begitulah lagaknya pemuda. Bak kata Ustaz Fauzi “ Orang muda boleh buat apa saja ”.

Bukan hanya peserta yg kepenatan. Kami para ajk program juga turut sama merasainya. KBAZ yg merupakan program anjuran bersama PEMBINA & Aman Palestin Berhad saya sifatkan bukan program lawak2. Biasalah, bahasa orang muda memang macam tue. Bukan lawak2 dalam semua segi. Penganjuran, bajet, peserta yg melebihi anggaran & tempat konvensyen yg berprestij. Semua itu merupakan pengalaman baru kepada yg terlibat.

Saya diberi tanggungjawab sbg ketua usher KBAZ. Antara tugas usher adalah mengawal pergerakan peserta keluar masuk dewan terutama semasa pendaftaran, minum pagi & makan tengah hari. Sudah tentu saat yg paling mencabar ketika makan tengah hari. Usher yg hanya seramai 42 orang ditambah 50 usherette menjadikan jumlah kami 92 keseluruhan. 92 usher kawal 3000 peserta. Secara purata setiap dari kami mengawal 33 peserta yg bermacam ragam. Namun Allah memudahkan tugas kami. Tak dinafikan peserta yg datang ke KBAZ adalah mereka yg mempunyai akhlak yg baik & memudahkan tugas usher termasuk para urusetia.

Seawal sesi pendaftaran, usher dibahagikan kepada 4 kumpulan. Kumpulan 1 berada di parking bas bersamaan tingkat 4 PWTC, menjadi penyambut tetamu & menunjukkan jalan ke tingkat 2. Kumpulan 3 menyambut ketibaan peserta dari tingkat 4 manakala kumpulan 2 berada di lobi & pintu masuk dari Hotel Sri Pacific tingkat 2. Kumpulan 4 berada di dalam Dewan Merdeka membantu peserta mengambil tempat. Ada antara usher yg agak kaku berhadapan dgn peserta. Mungkin tiada pengalaman & terkejut dgn sambutan luar biasa yg diberikan rakyat Malaysia.

Aliran peserta memasuki dewan berterusan walaupun konvensyen telah dimulakan dgn pembentangan pertama oleh Dr Roslan. Usher & usherette memainkan peranan mereka dalam mengawal pergerakan peserta. Pintu belakang digunakan manakala pintu utama ditutup agar tidak mengganggu perjalanan konvensyen. Perlu diingatkan penganjur KBAZ mengasingkan tempat duduk lelaki & perempuan. Di tingkat 5 Dewan, sepasang suami isteri berjalan beriringan memasuki dewan. Mereka disapa usher yg bertugas di situ. “ Maaf puan, kita asingkan tempat duduk lelaki & perempuan. ” “ Kami suami isteri. Tak boleh duduk sekali ke ?, ” balas pasangan itu. “ Boleh tapi itu polisi yg kita gunakan bagi mengelakkan percampuran lelaki & perempuan. Kita khuatir kalau dah ada yg duduk bersama walaupun suami isteri, orang lain akan ikut, ” terang usher dgn panjang lebar. Pasangan itu akur seraya berkata sambil melemparkan senyuman, “ Baiklah. ”

Pihak pengurusan cuma menyediakan 1 ruang legar iaitu di tingkat 5 sbg tempat minum pagi. Masa yg diperuntukkan cuma 15 minit dgn 5 minit waktu tambahan. Pada masa ini penguatkuasaan stiker pendaftaran dilaksana bagi mengelakkan org luar mengambil makanan. Agak mencabar kerana ada peserta melenting sedangkan dia sudah mendaftar. Apa boleh buat, usher hanya menjalankan tugas seperti yg diarahkan. Ia adalah etika konvensyen untuk memudahkan semua pihak.

Sebelum makan tengah hari, usher dibahagikan semula kepada 3 kumpulan kerana hanya ada 4 walkie-talkie. Satu setiap kumpulan & ketua usher. Pada waktu ini kami sudah keletihan & baru mengambil sarapan pagi. Namun saya mengingatkan semua agar fokus pada tugas kerana imej konvensyen terletak di tangan kita. Usher adalah barisan hadapan kepada KBAZ. Lain pula cabaran pada waktu makan tgh hari kerana ada 4 tempat berasingan disediakan. 800 di tingkat 4 & 2200 di tingkat 2. Harapnya MC tak salah umum aliran peserta keluar dewan seperti minum pagi. Kelam kabut jadinya. Usher & usherette telah membuktikan kami adalah yg terbaik !. Kami berjaya menghalakan peserta hanya dalam masa 8 minit !. Itu juga atas keberkesanan penggunaan stiker dgn warna orang muda.

Majlis penutup mengakhiri tugas kami. Peserta mengambil kesempatan merakam gambar kenangan di atas pentas utama. Saya juga tidak ketinggalan mengajak semua usher bergambar. Sementara mereka sedang berkumpul & melepaskan lelah, saya dapati ada 3 peserta perempuan & 2 peserta lelaki sedang posing. “ Kita tak benarkan percampuran lelaki & perempuan, ” kata2 itu tiba2 terpacul daripada mulut saya. Mujurlah saya mendapat reaksi baik daripada mereka berlima, “ Baiklah bang. Tak boleh ambil gambar lelaki perempuan. ”

Tahniah kepada semua yg terlibat menjayakan KBAZ. Usher juga menerima maklum balas lisan yg baik daripada para peserta “ Good job PEMBINA, ” “ Well done ” “ Tahniah PEMBINA ! ” & lain2 lagi. Sewajarnya setiap pujian itu kita kembalikan kepada Allah yg mengatur urusan hamba-Nya.

2 comments:

  1. huhu..

    Kerje sebagai Usher amat membantu menambahkan Skill utk berkomunikasi bersama masyarakat dari segenap peringkat umur..

    syabas..

    ReplyDelete

Komen anda amat dialu-alukan.