Friday 30 October 2009

Masih Ada Yang Sedar


Semalam saya ke cafe untuk makan tengah hari. Sudah jarang saya ke sana sejak kebelakangan ini kerana ada rice cooker di bilik. Masak aja nasik & telur rebus. Kicap dijadikan kuah. Bukan kerana krisis kewangan tapi apa yg ada, itulah yg menjadi rezeki buat saya. Semasa sedang menyendukkan nasi ke dalam pinggan, bahu saya disapa seseorang. “ Lama tak nampak, ” tanyanya. Saya berpaling & melihat seorang kawan lama sedang tersenyum menyeringai. Biliknya bersebelahan dgn bilik saya sewaktu di pusat asasi dulu. “ Ada, ” jawab saya ringkas.


Setelah membayar harga makanan & air, saya duduk di satu sudut ruang cafe. Makan sambil membaca akhbar yg baru dibeli dari kiosk berhampiran. Kawan saya yg tadinya bertegur-sapa datang & duduk berhadapan dgn saya. “ Bila abeh ?. ” tanyanya lagi. Saya menjawab, “ Insya Allah tahun depan. ” “ Dah nak abeh dah ke. Apa plan lepas tu ?. ” Muyskil juga saya dgn soalan yang ditimbulkannya hari ini. Selalunya jarang dia nak bersembang dgn saya. “ Bisnes


“ Aku pun tak tau apa nak jadi dgn masa depan kita. Semalam aku sembang dgn pak guard, terfikir jugak apa yg dikatakannya kat aku. Dulu ada SPM bersepah2 kerja. Semua orang nak amik. Tapi sekarang ada degree pun orang tak pandang. Kita ada 17 IPTA kat Malaysia. Tiap-tiap tahun puluh ribu orang grade daripada IPTA. Belum kira IPTS. Yang balik oversea lagi. Dia ada 2 org anak kat uni. Sorang tahun 2, sorang tahun 4. Dia dah tahu apa akan jadi pada anak dia. Tapi dia malas nak cakap. Takut patah semangat pulak nak mengaji, ” cerita kawan saya panjang lebar tanpa disuruh. Saya hanya tersenyum. Kemusykilan saya mengenai soalannya tadi terjawab.


“ Hmm..betul jugak, ” kata saya mengiakan. Tambahnya lagi, “ Cuba tanya budak2 kat uni kita ni, apa yg diorang fikir. Belajar pun bukan nak cari ilmu. Cukup setakat lulus aja. Petang & malam main futsal, bola, main game. Pastu fikir duit dah masuk ke belum. Nak makan kat mana malam ni. Nak seronok aja. Pernah ke diorang fikir apa akan jadi dgn masa depan diorang. Sekarang ni bukan senang nak cari kerja. Umur bersara dah dilanjutkan. Mana ada kerja dalam kerajaan. Suratkhabar asyik promote peluang perniagaan untuk siswazah. Skim tu, skim ni. Kerja takde. Sebab tu banyak diwujudkan skim untuk siswazah. ”


Saya yang sedari tadi mendengar celotehnya sedikit kaget. “ Sejak bila mamat ni fikir masa depan dia, ” monolog saya dalam hati. Seolah2 dapat membaca apa yg ada difikiran saya, dia berkata “ Kita pun bukan boleh wat apa pun. Jauh sekali nak selesaikan masalah ni. Tapi lebih baik fikir sekarang daripada fikir lepas grade nanti. Dah grade baru fikir, terlambat la kan. Kerja tak dak, kawen pun tak leh. ”


Setelah beberapa ketika berbual & menghabiskan nasi dalam pinggan, kawan saya minta diri untuk ke kelas. Saya tersenyum memikirkan apa yg kami diperkatakan. Masih ada mahasiswa yg sedar akan nasib & masa depan mereka. Cuma tak tahu nak disalurkan ke mana pandangan itu. Sebelum berpisah sempat saya katakan kepadanya “ Mungkin PEMBINA boleh ketengahkan masalah ini. Bawak isu ni jadi agenda setiap mahasiswa, ” saya memberi cadangan. “ PEMBINA tu apa, ” tanyanya dgn penuh minat. “ Persatuan Belia Islam Nasional. Bukak www.pembina.com.my

2 comments:

  1. Kalau ada kamera ketika ucapan ending itu, mesti dh jadi buat video promo pembina... *dgn riak muka usamah yg seakan bergaya itu*

    ReplyDelete

Komen anda amat dialu-alukan.