Tuesday 23 February 2010

Qudwah Jama'i, Tanggungjawab Besar ISMA


Menegakkan qudwah jama’i menjadi tanggujawab besar ISMA pada marhalah ke depan ini. Sebagaimana kita semua faham bahawa dakwah terbahagi kepada dua sudut; qauli yang kita istilahkan sebagai bayan atau keterangan dan amali yang kita istilahkan sebagai qudwah.

Kedua-dua sudut ini perlu berjalan seiring. Pada masa kita mengajak orang kepada Islam/fikrah kita kita perlu dalam masa yang sama tunjukkan contoh apa yang kita seru secara amali. Kita pernah dengar satu pepatah berbunyi, “Perbuatan seorang kepada seribu orang lebih baik berbanding kata-kata seribu orang kepada seorang”. Demikian besarnya kesan qudwah berbanding bayan dalam dakwah.

Saya sering bercakap tentang kepentingan kita menguasai wasilah al bayan seperti kemahiran berceramah, berpidato, berdialog, menulis karangan, analisa, cerpen cerita, berkarya, berlakon, berseni dan sebagainya dan masih lagi menyeru untuk itu. Tetapi yang menjadi topik perbincangan ini ialah aspek amali iaitu qudwah.

Qudwah pula terbahagi kepada dua; qudwah di peringkat individu dan qudwah di peringkat jamaah/kumpulan.

Saya sering bercakap tentang qudwah di peringkat individu dan masih menyeru agar kita terus menampilkan kesungguhan dan kesegaran penghayatan Islam dalam segenap aspek kehidupan peribadi kita.

Kali ini saya ingin menarik perhatian ikhwah semua tentang peranan baru yang bakal dipikul oleh ISMA iaitu membentuk qudwah jama’i. ISMA perlu lahir sebagai simbol penghayatan Islam yang amali dalam bentuk jama’i. Ia merupakan satu tanggungjawab yang besar tetapi tidak dapat dielakkan.

Kita perlu menjadi simbol kepada pembentukan keluarga yang Islamik, simbol dalam pendidikan anak remaja yang baik, simbol sebagai seorang ibu bapa yang bertanggungjawab, simbol tanggungjawab sosial dan manfaat umum, simbol kepada pandangan yang sederhana dan pertengahan, simbol kepada menitik beratkan ilmu, simbol kepada toleransi, simbol kepada ketekunan buat kerja, simbol kepada menghidupkan syi’ar ibadah dan akhlak dan berbagai-bagai simbol lagi.

Itulah antara apa yang boleh disenarai, bahkan banyak lagi…

sumber : ustabdullahzaik.wordpress.com

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dialu-alukan.