Sunday 29 August 2010

Warna-warna Politik Malaysia : Undi Melayu Penentu ?

Menonton filem 1957 : Hati Malaya membuatkan saya berfikit mengenai perjuangan menuntut kemerdekaan. Kita juga tidak lama lagi akan menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-53. Semoga kita sama-sama mengisi kemerdekaan dengan memperhambakan diri kepada Allah. Rebutlah peluang yang ada di bulan ramadhan.


Filem ini juga membuatkan saya berfikir mengenai tuntutan demi tuntutan yang dikemukan. Orang kata ‘ Dulu tak macam ni pun. Senyap-senyap saja. Sekarang ni dah terang-terang.’ Pada saya sama sahaja dulu atau sekarang. Diam atau dizahirkan mereka tetap menuntut. Namun sayangnya dulu atau sekarang, kita masih tak hirau akan hak yang berkurang sedikit demi sedikit.


Sejak dahulu lagi orang cina menjadi mempunyai political bargain & bijak memanfaatkannya. Dengan undi Melayu yang terpecah dua, undi cina akan menentukan parti mana yg memerintah sama ada di peringkat negeri mahupun persekutuan tetapi bukan di semua tempat. Hati Malaya juga ada memaparkan babak ini dalam plot penceritaannya.


Namun keadaan politik tanah air mutakhir ini menunjukkan sebaliknya. Hasil survey yang dilakukan menunjukkan sehingga 85% masyarakat cina memberikan sokongan mereka kepada Pakatan Rakyat. Hal ini disedari oleh pimpinan parti politik. Malah ada yang menyatakan secara terbuka dalam interview mereka.


Kejayaan DS Nizar Jamaluddin di Parlimen Bukit Gantang sedikit sebanyak membenarkan keadaan ini walaupun pilihanraya kecil itu terlebih dahulu diadakan. Masyarakat cina khususnya di Kuala Sepetang memberikan undi mereka menyebabkan kemenangan beliau dengan majoriti melebihi 2700. Beliau kalah di saluran 4 ( saluran pengundi muda ) kerana program pembangunan belia tidak direncana dengan baik. Mana tahan asyik ceramah & tazkirah saja!.


Susah untuk kita lihat keadaan ini berlaku sebelum PRU-12. Calon bukan Melayu boleh menang di kawasan majoriti Melayu tapi belum tentu calon Melayu akan menang di kawasan majoriti bukan Melayu. Peralihan undi ini sudah tentu menguntungkan Pakatan Rakyat & menyebabkan Barisan Nasional tidak lena tidur. Apakah akan berlaku perubahan kerajaan di peringkat persekutuan ?. Tunggu PRU-13 nanti. Dah daftar mengundi ke ???.


Saya melihat keadaan ini pada sudut yang berbeza. Sekiranya keadaan ini dapat dimanipulasi dengan baik maka political bargain akan berpindah ke tangan orang Melayu. Bunyinya macam mustahil tapi itulah yang saya fikirkan.


Sokongan 85% tersebut belum tentu mampu memenangkan mana-mana calon kecuali di sesetengah tempat di Pulau Pinang, Melaka, Sabah & Sarawak. Kita dapat memanfaatkannya dengan memastikan hanya calon Melayu-Islam diletakkan di kawasan majoriti Melayu ( 60% ke atas ). Oleh itu siapa sahaja yang menang maka wakil rakyatnya adalah Melayu-Islam. Amat penting mengekalkan bilangan adun & ahli parlimen Melayu-Islam melebihi yang lain kerana sesuatu usul yang tidak memihak kepada Melayu-Islam tidak akan diluluskan sewenang-wenangnya.


Sehingga hari ini calon ditentukan oleh parti-parti yang bertanding & bukannya rakyat kebanyakan. Belum ada lagi parti politik yang menyerahkan kepada rakyat calon yang akan bertanding dalam pilihanraya. Bagaimana keadaan ini boleh berlaku ?. Pihak ketiga boleh berperanan dalam hal ini. Mereka mestilah bersih daripada sebarang unsur-unsur politik. Pihak ketiga juga akan menjadi pusat pengumpulan pendapat & kumpulan pendesak.


Akan tetapi saya juga berfikir dengan sedalam-dalamnya, mampukah Melayu bersatu menjayakan agenda ini ?.


Melayu Sepakat Islam Berdaulat

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dialu-alukan.