Tuesday 14 July 2009

Kuliah Subuh Revealing Light

Pada Sabtu, 11 Julai yg lalu saya diberi kesempatan menyampaikan kuliah Subuh kepada mahasiswa optometri Universiti Teknologi Mara ( UiTM ) Jalan Othman, Petaling Jaya di Desa Rimba Dusun Eco Resort, Bentong. Program yg diberi nama Revealing Light dihadiri 90 mahasiswa yg terdiri daripada tahun 1 hingga tahun 4. Program bertujuan mengeratkan lagi silaturrahim yg terjalin antara senior & junior di samping memberi pendedahan kepada pelajar baru mengenai kursus tersebut.


Sememangnya mencabar tatkala saya dipelawa memberikan kuliah, apatah lagi kuliah Subuh. Kata org, lepas Subuh adalah waktu prime time yg tak harus disia-siakan. Terkadang sudah menjadi budaya tidur selepas Subuh. Lantas saya memikirkan satu persembahan yg menarik agar hadirin yg mendengar tidak hanyut dibuai mimpi. Masa yg diberikan selama sejam agak lama untuk membuatkan mahasiswa yg berada di depan saya terus celik.


Saya bertolak pada malam sebelumnya. Hajatnya mahu meninjau keadaan sekeliling di samping berbincang dgn komiti program isi kuliah saya. Ternyata mereka berpuas hati & menyarankan agar saya tetap dgn apa yg dibincangkan. “ Insya Allah kuliah Subuh esok lain daripada yg lain,” kata saya. “Nampaknya begitulah. Banyak video. Kalau cakap ja, memang mengantuk & tertidur peserta nanti. ” kata komiti program.


Video demi video saya tunjukkan kepada mahasiswa di depan saya. Selepas satu video ditayangkan saya memberi ulasan & menyampaikan mesej yg terkandung di sebalik cerita. Saya dapat lihat hanya seorg dua yg terlentok manakala yg lain terpaku matanya mendengar penjelasan. “Hebatnya umat Melayu pada zaman Kesultanan Melaka kerana Islam yg mereka anuti. Sebelum kedatangan Islam org tanah melayu pakainya cawat, berak atas pokok, ” saya menjelaskan. Tertawa hadirin yg ada.


“ Tetapi Islam telah mengangkat darjat kita sehingga dikenali seantero dunia. Diceritakan pedagang datang dari 82 buah negara berdagang di Melaka pada kurun ke-15. 82 negara nie banyak rakan2 sekalian. Sekarang pun sekitar 160 negara di dunia. Tak banggakah kita bila nenek moyang Ronaldo, Figo malahan David Beckham bertutur dalam bahasa Melayu bila berdagang di sini ?!!. ” Sekali lagi hadirin tertawa. Namun saya berharap mesej saya sampai. “ Bahasa Melayu bukan hanya dipertuturkan di Pelabuhan Melaka, malah ia digunakan dalam urusan perdagangan di Venice & pelabuhan utama dunia ketika itu. Sebab apa kita begitu hebat dulu ?. Sebab kita mengamalkan Islam dgn betul. ”


Waktu menginjak perlahan & saya menamatkan kuliah pada jam 7.30 pagi. “ Kita seronok dgr kejayaan nenek moyang kita tapi ingatlah, kita juga mampu buat seperti mereka, bahkan lebih lagi. Mula dgn diri kita, amalkan Islam dgn betul. Bagaimana solat kita, puasa kita, bacaan quran, hubungan dgn Allah, rakan, pensyarah, ahli keluarga & ibu bapa ?. Ingatlah rakan2 sekalian, perubahan itu harus berlaku dalam diri, diikuti keluarga & masyarakat. ” Hati berasa puas kerana saya berjaya menyampaikan isi kuliah dgn baik dalam keadaan peserta tidak tertutup matanya !!. Semoga apa yg didengar akan turun ke hati & dipraktikkan dalam kehidupan seharian.

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dialu-alukan.